9 lis 2015

Diagnostyka samochodów OBD2


Współczesne samochody naszpikowane są elektroniką, co znacznie ułatwia diagnozę podstawowych usterek. Przeciętna cena diagnostyki komputerowej w profesjonalnym warsztacie to
koszt ok. 80zł. Za tą cenę można zaopatrzyć się w sprzęt, który umożliwi diagnozę swojego pojazdu, kiedy tylko zajdzie taka potrzeba. Wbrew pozorom nie jest to wcale trudne. Używając oprogramowania dedykowanego dla danej marki samochodu, można bez problemu odczytać błędy, skasować je, przetestować działanie niektórych podzespołów, oraz dokonać drobnych regulacji. Do diagnozy będzie potrzebny komputer z Windows XP > (najwygodniej laptop), oraz interfejs OBDII.

Rodzaje podstawowych interfejsów OBDII:


Zarówno ELM327 jak i VAG KKL to koszt około 20 - 40zł (łatwo dostępne na jednym ze znanych portali aukcyjnych) różnica polega na tym, że VAG KKL łączy się za pomocą magistrali ISO9141 stosowanego w starszych pojazdach, a ELM327 dodatkowo komunikuje się jeszcze z CAN, który stosowany jest w nowszych samochodach.

Modyfikacja interfejsu – rozszerzenie jego możliwości.
Aby nasz interfejs stał się bardziej uniwersalny, i umożliwił komunikację z większą ilością modułów ECU można go nieco zmodyfikować. Podstawowy pin używany w diagnostyce to PIN 7. Dzięki niemu można połączyć się z ECU silnika, oraz niektórych innych modułów (zależnie od marki). Cała modyfikacja polega na tym, by wszystko to co idzie do pinu 7 w naszym kabelku odciąć, i za pośrednictwem przełączników bądź goldpinów ze zworkami, doprowadzić do różnych pinów we wtyczce.



Potrzebne piny z którymi można się spotkać podczas diagnozy to: 1 ; 2 ; 3 ; 7 ;8 ; 9 ; 11 ; 12
W załączniku opis wyprowadzeń oraz lokalizacja gniazda OBD w różnych markach pojazdów.

Poniższe zdjęcie przedstawia moją modyfikację.
Dodatkowo "wyciągnąłem" na zewnątrz przewody z liniami K, L, +12, GND zachowując standard kolorów.
Jest to przydatne gdy nie posiadamy odpowiedniej przejściówki OBD lub takowa nie istnieje.

Mam już interfejs, i co dalej ?
Podłącz interfejs do portu USB, i zainstaluj stosowne sterowniki (można pobrać je w dziale download). Kolejną czynnością jest zlokalizowanie gniazda diagnostycznego w samochodzie oraz podłączenie do niego interfejsu. Odpalamy program dedykowany do diagnozowanej marki samochodu. Koniecznie sprawdź w ustawieniach programu czy został wybrany właściwy interfejs oraz czy zaznaczony jest odpowiedni port COM. Jeżeli wszystko już jest ustawione, przekręć kluczyk stacyjki, do momentu aż zaświeci się tablica rozdzielcza. Teraz już możesz się połączyć z samochodem…

Oprogramowanie
Oto lista programów przypisanych odpowiednim markom samochodów:

Marka Samochodu
Nazwa programu
VW/Seat/Audi/Skoda
VAG COM ; Polski VAG
Opel
Opel Tech
Fiat
Fiat (starsze modele)
Fiat ECU Scan
IAW Scan
Daewoo
EFILive
Ford
Ford Diag
Renault/Nissan
DDT2000

Na liście widnieje tylko kilka programów, których użyłem do komunikacji z różnymi samochodami.



Czy można uszkodzić sobie ECU !?
Do uszkodzeń może dojść, jeżeli interfejs jest „kiepsko” wykonany lub włączymy jednocześnie kilka  
pinów. Są to jednak skrajne sytuacje, które raczej się nie zdarzają – trzeba wszystko robić z głową. Samo oprogramowanie (pod warunkiem, że jest dedykowane do danej marki pojazdu) nie stanowi żadnego zagrożenia, i nie da się nim nic „namieszać” w jednostce centralnej.


Co robić gdy odczytamy błąd ?
Najczęściej pojawienie się błędu nie bierze się z niczego, lecz zdarzają się i takie które są fałszywe.
By upewnić się czy w naszym samochodzie faktycznie coś nie działa tak jak powinno, można obrać pewną stałą taktykę rozwiązywania problemów. Skasować wszystkie możliwe błędy -> trochę pojeździć -> ponownie odczytać błędy. Powinny pozostać tylko te, które naprawdę mają uzasadnioną przyczynę wystąpienia. Wtedy należy podjąć odpowiednie działania, w celu usunięcia głównej przyczyny ich wystąpienia.

Brak komentarzy: